رضا خاتمی:بالاترین رشد اقتصادی پس از انقلاب در سال پایانی مجلس ششم به وقوع پیوست
خبرگزاری دانشجویان ایران - تهران
سرویس: سیاسی
محمد رضا خاتمی در نشست«مجلس ایرانی» که ازسوی شاخهی دانشجویان جبههی مشارکت ایران اسلامی برگزار شد، با عنوان «نگاه آسیبشناسانه به مجلس و نقش مجلس در کشور» سخنرانی کرد.
به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، خاتمی با بیان اینکه به مدرس به این دلیل احترام میگذاریم که زبان مردم و مدافع مردم در برابر حاکمیتی بود که به انحراف میرفت، گفت:« شجاعت، مردانگی و دفاع از حقیقت رسالت اصلی مجلس ماست. امروزه چوب زدن به مجلس ششم باب شده است، اما پس از گذشت چهار سال از مجلس هفتم اگر عملکرد درخشانی داشته چه کار دارد به این که در مجلس ششم چه گذشته است؟ ما با مجلس پنجم مخالف بودیم اما هیچگاه در مجلس ششم نمیگفتیم مجلس پنجم چه کارهایی کرده یا نکرده است. آیا این حرفها ناشی از این نیست که خود را در اهداف خود شکست خورده میدانند و میخواهند از مجلس ششم لولویی بسازند و با آن مردم را بترسانند؟ غافل از آنکه مردم خود مقایسه و تفاوتها را حس میکنند.»
وی افزود: « گرچه بسیار مشکل است که مجلس اصلاحات و دولت اصلاحات را از هم جدا کنیم. شاید ویژگی ممتاز مجلس ششم این بود که با دولتی همراه بود که با هم همسو و همفکر بودند و کارهای همدیگر را پوشش میدادند و ویژگی دولت نیز این بود که در مجموع دارای برنامه بودند.»
خاتمی ادامه داد:« توسعهی همهجانبه محور اصلی کار مجلس ششم بود به دلیل آنکه توسعه همهجانبه آفت اصلی توسعه فساد است و مجلس ششم به این دلیل آزادی و روشنگری را در برنامههای اساسی خود گنجانده بود که تنها در این شرایط است که فساد در امور از بین میرود. اگر دم از آزادی مطبوعات و آزادی بیان میزدیم دلیلش این نبود که خودمان یا دوستانمان مطبوعات داشتیم بلکه دلیلش این بود که آزادی بیان را به این دلیل میخواستیم که اگر باشد بسیاری از مشکلات حل خواهد شد در عینحال ما یاد میگرفتیم که چگونه با یکدیگر کار کنیم و این عامل اصلی بود که جلوی فساد را میگرفت.»
خاتمی اضافه کرد:« زمانی که مجلس ششم پایان یافت بیسابقهترین رشد اقتصادی را در زمان انقلاب داشتیم اما پس از پایان یافتن مجلس ششم و در زمان مجلس هفتم بلافاصله با وجود اینکه دولت همان دولت بود، اما رشد اقتصاد به زیر پنج درصد رسید و همچنان در همین حد مانده است و این یکی از بهترین شاخصههایی است که بدانیم توسعهی اقتصادی داریم یا نه. مردم نیز این دوره را با دورهی قبل مقایسه میکنند چه از نظر امنیت داخلی، چه از نظر امنیت خارجی، چه وضعیت فرهنگی مثلا چاپ کتاب و چه وضعیت اجتماعی مانند آزادیهای اجتماعی و از همه مهمتر افق روشنی که برای جامعه وجود داشت و امیدواری به آینده در آن زمان.»
نایب رییس مجلس ششم خاطرنشان کرد: « در یک کلمه باید گفت نظارت نسبی مردم در مقایسه با دوران قبل در مجلس ششم بیشتر بود و من پیشنهاد میکنم کسانی که امروز همهی تریبونها را در اختیار دارند و میخواهند به زعم خود مجلس ششم را سیاهنمایی کنند بیایند با هم مناظره کنیم به شرط آنکه این مناظرهها پخش شود نه مانند مناظرهای که من و آقای حبیبی در زمان انتخابات ریاست جمهوری نهم در صدا و سیما داشتیم و هیچگاه پخش نشد.»
وی افزود:« ما حاضریم در همهی مسائل چه اجتماعی، چه اقتصادی و سیاسی، در سطوح هیأت رییسهی مجلس مناظره و گفتوگو کنیم ، البته من مدعی عملکرد مجلس هفتم نیستم که خوب کار کرد و یا بد کار کرد؛ اما وقتی وارد میدان میشویم باید در مورد این مسائل صحبت کرد.»
وی با اشاره به جایگاه مجلس در توسعهی کشور، گفت:« برای دریافتن این موضوع که اگر بخواهیم یک مجلس قوی داشته باشیم باید چه کار کنیم بهتر است در این زمینه اشاره کنیم به زمانی که حضرت علی (ع)، مالک اشتر را به مصر میفرستند ایشان از مالک میخواهند وضع اقتصادی را تنظیم کند، امنیت داخلی و خارجی را برقرار کند و عمران و آبادانی ایجاد کند. این وظیفهی حکومت است و باید دید چه امکاناتی را باید داشته باشیم تا بتوانیم به این اهداف برسیم. به نظر من کار حکومت جز بهبود وضعیت مردم چیزی نیست و باید با این دید نگاه کنیم.»
وی ادامه داد:« به نظر من در مجموع جایگاه مجلس در قانون اساسی بسیار مهم است. مجلس در قانون اساسی و جمهوری اسلامی میتواند برتری داشته باشد و ممتاز باشد نسبت به دستگاههای دیگر. اما مشکلی که ما داریم تفسیر قانون اساسی است مانند قانون مصونیت نمایندگان و.. وبرداشتهایی که از این قانون میشود.»
این عضو شورای مرکزی جبههی مشارکت ایران اسلامی در ادامه با بیان اینکه برخی مشکلات ساختاری در مجلس کشور وجود دارد ابراز عقیده کرد که به همین دلیل مجالس ما نتوانستند نقش محوری در ادارهی کشور داشته باشند.
وی گفت:« یک نفر از یک شهرستان مورد اعتماد مردم است و این برآیند مردم آن شهر است اما اگر این مجلس بخواهد محور اصلی توسعه باشد توسعه با دانش، تخصص و کارشناسی همراه است، این مشکل اصلی ماست که مجلس ما تک مجلسی است به همین دلیل است که ما همواره به انواع و اقسام سعی کردیم مجالس دیگری در کنار مجلس ایجاد شود از جمله شورای نگهبان به نوعی مجلس است یا مجمع تشخیص مصلحت نظام و شورای عالی امنیت ملی اما این مجالس کار تخصصی نمیکنند و نمیتواند در حوزهای اظهارنظر کند یا نکند.»
وی همچنین گفت:« عملا مجلس ما کار تخصصی که باید انجام دهد، نمیدهد بنابراین یکی از راههای اصلی این است که باید دو مجلسی باشیم.»
خاتمی ادامه داد:« نکتهی مهم دیگری که وجود دارد این که به خاطر فضای موجود توقعات نابجا از نماینده ایجاد شده است که مجلس نمیتواند به کار اصلی خود برسد گویی نمایندهی مجلس مسوول آب و برق، راه و . . . شهر خود میشود و به دلیل مشکلات نظام اجرایی کشور، این نماینده باید به دنبال این مشکلات مردم شهر خود باشد البته این کار بد نیست اما او را از کار اصلی مجلس بازمیدارد و خطری که ایجاد میکند همینجاست. وقتی بخواهید توقع مردم را پاسخگو باشید هر روز باید در اتاق فلان وزیر یا وکیل باشید بنابراین وامدار او شده و در حقیقت به نوعی قوهی مقننه تحت سلطهی قوهی مجریه به لحاظ خواستهها و مشی آن قرار میگیرد و ما این مشکل را در همهی مجالس از جمله مجلس ششم داشتیم.»
نایب رییس مجلس ششم، عدم وجود کار کارشناسی را یکی دیگر از مشکلات موجود در مجالس دورههای مختلف خواند و گفت:« مجلس ما به دلیل آنکه مجلس متوسطین مردم است امکان کار کارشناسی برای آن وجود ندارد و تمام اختیارات کارشناسی در اختیار دولت است بنابراین حرف اصلی را در ادارهی کشور، دولت میزند و اثرگذاری نمایندگان مجلس در تغییر مسیر بسیار، بسیار ناچیز است.»
وی اضافه کرد:« موضوع دیگری که از مشکلات مجلس است وقت گذاشتن نمایندگان است. وقت عمدهای که نمایندگان میگذارند در مجلس حداکثر 20 ساعت است که 12 ساعت آن علنی است و مشکل اینجاست که آیا با این حجم انبوه قانونی که به مجلس میآید،این مقدار وقت گذاشتن کافی است و میتواند کارگشا باشد؟ و شاید به همین دلیل است که قانون در امور مردم خیلی کارگشا نیست.»
خاتمی تأکید کرد:« مشکل دیگر دید ملی و دید منطقهای نماینده است. اکثریت قابل توجه نمایندگان دید منطقهای دارند بنابراین در طرحهای کلان توسعهای ما عمدتا میبینیم منافع ملی نسبت به منافع منطقهای تحتالشعاع قرار بگیرند.»
وی با بیان اینکه مشکل دیگری که وجود دارد مجلس و مزایای نمایندگی است،خاطرنشان کرد:« گاهی افراد از یک شهر کوچک وارد مجلس میشوند و مزایای مجلس زندگی او را دگرگون میکند که البته این مزایا قانونی و مورد نیاز است اما سوالی که مطرح میشود این که چند درصد از این نمایندگان که پیش از نمایندگی معلم یا استاد و . . . در شهر خود بودند پس از پایان نمایندگی دوباره به شهرهای خود بازمیگردند. متأسفانه این درصد بسیار کم است.»
نایب رییس مجلس ششم نظارت بر مجلس را یکی دیگر از مشکلات اساسی دانست و خاطرنشان کرد:« عمدتا نظارت دقیقی بر مجلس وجود ندارد که البته از این نظر خوبیای که مجلس ششم داشت این بود که رقابت شدید درونی در مجلس موجب میشد اقلیت، نظارت قوی بر عملکرد اکثریت داشته باشد، در مصاحبهها و سخنرانیها مشکلات را مطرح میکرد و اخطار میداد و البته امتیاز دیگر مجلس ششم حزب صدا و سیما بود. اگر یک نماینده کج مینشست عکس او را در تمام شبکهها نشان میدادند و همه جا پخش میکردند و این باعث میشد نمایندگان بیشتر دقت کنند بنابراین وجود یک رقیب با چنین تیراژ وسیع که به دنبال مچگیری بود برای ما یک مزیت محسوب میشد. حال آنها با هر هدفی این کار را میکردند و من به صراحت میگویم که میزان سوءاستفادهها در مجلس ششم بسیار، بسیار اندک بود.»
خاتمی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه برای وجود یک مجلس کارآمد باید چه کار کرد؟ خاطرنشان کرد:« اولین و شاید مهمترین کار این است که مجلس حزبی شود. اگر مجلس حزبی نداشته باشیم 290 نفر جزیره مختلف داریم. وقتی در مجلس تعهد حزبی ایجاد شود استقلال مجلس حفظ میشود و در برابر سلطهی قوهی مجریه میایستد. ما این تجربه را در مجلس ششم داشتیم و به نظر من این مهمترین کاری است که برای نجات پارلمان میتوان انجام داد یعنی حرکت به سمت یک نظام حزبی. در عینحال دو مجلسی بودن نیز باید جدی گرفته شود و رابطهی جدیدی میان قوهی مقننه و قوهی مجریه ایجاد شود.»
وی همچنین گفت:« شاید بهتر باشد اجازهی شرکت در انتخابات به صورت حزبی داده شود که البته این آمال و آرزوی درازمدتی است که کسانی که میخواهند وارد مجلس شوند به صورت حزبی انتخاب شوند اما امیدواریم روزی شاهد تحقق این آرزوهای درازمدت باشیم.»
انتهای پیام