نشست فوقالعاده روسای دانشگاهها برگزار شد
خبرگزاری دانشجویان ایران - تهران
نشست فوق العاده روسای دانشگاههای سراسر کشور امروز با حضور وزیرعلوم در مجتمع عصر انقلاب برگزار شد. به گزارش خبرنگار صنفی آموزشی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، دکتر مجتبی شمسی پور، عضو هیات علمی دانشگاه رازی در این نشست تعداد کل اساتید نمونه را طی 16 سال اخیر 245 نفر بیان کرد که 60 درصد آنها را اعضای هیات علمی نمونه دانشگاههای تهران تشکیل میدهند و مابقی جزو دانشگاههای شهرستان هستند. دکتر غلامعلی افروز، عضو هیات علمی دانشگاه تهران نیز با بیان اینکه در فرآیند انتخاب اساتید نمونه دقت و اندیشه حاکم است، تصریح کرد: باید توجه داشت نمونه ماندن سختتر از نمونه شدن است. دکتر غفوری فرد، رییس دانشگاه بینالمللی امام خمینی(ره) نیز با اظهار گله نسبت به افزایش 10 درصد دانشجوی رشته کارشناسی و کارشناسی ارشد گفت: همچنین در رشتهای که ما اصلا دانشجو نمیخواستیم به دانشگاه دانشجو دادهاند. دکتر محمد مهدی زاهدی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در این نشست روسای دانشگاههای سراسر کشور، افزود: امسال ظرفیت پذیرش دانشجوی دکترا 3 هزار نفر است و سال آینده این آمار به 4 هزار و 200 نفر افزایش مییابد و در واقع طی دو سال آینده تعداد دانشجویان دکترا به مرز 5 هزار و 500 نفر میرسد.
وی با بیان اینکه سن بازنشستگی اعضای هیات علمی نمونه میتواند بین 65 تا 70 سال باشد اظهار کرد: این مسئله میتواند یک رقابت سالم علمی و اخلاقی بین اعضای هیات علمی ایجاد کند.
وی ضمن ارائه پیشنهادی افزود: میتوانیم برای اعضای هیات علمی با مرتبه استادی مصوب کنیم سن بازنشستگی آنها بالا رود مشروط بر اینکه بتوانند دانشجوی دکترا بیشتری را بگیرند.
وی با اشاره به توان بالای وزارت علوم، تحقیقات و فناوری از دانشگاهها خواست که در هفته پژوهش سعی کنند که فعال باشند.
وزیر علوم با بیان اینکه وزارت علوم اولین وزارت خانهایست که توانسته است رشد بالایی را داشته باشد پیش بینی کرد که رتبه وزارت علوم از 46 به زیر 20 برسد.
وی با بیان اینکه از دانشگاهها خواسته شده است برای میزان بودجه خود به وزارت علوم گزارش دهند گفت: متاسفانه یکی از روسای دانشگاهها با بردن دانشجوی شبانه به سمت صفر سعی کرده است تعداد دانشجویان روزانه را زیاد کند که این آمارها مورد قبول وزارت علوم نیست.
دکتر زاهدی در پایان با اشاره به مجموعه مستندات علمی در ISI گفت: تعداد مقالات جمهوری اسلامی ایران در این زمینه به 8 هزار رسیده است این در حالیست که دو رقیب نزدیک ما در منطقه همچون ترکیه و مصر هنوز نتوانستهاند به این آمار دست یابند.
همچنین وزیر علوم در این نشست با اشاره به انتصاباتی که در دانشگاهها صورت گرفته است گفت: در این راستا دکتر شعبانی استاد دانشگاه شهید بهشتی به عنوان سرپرست دانشگاه، دکتر علیزاده استاد دانشگاه مازندران ( بابلسر) به عنوان سرپرست دانشگاه، دکتر زرگر شوشتری استاد دانشگاه شهید چمران اهواز به عنوان سرپرست این دانشگاه و دکتر مومنی راد از اعضای هیات علمی دانشگاه صنعتی شریف به عنوان مشاور وزیر انتخاب شدهاند. دکتر جهانگیریان معاون فناوری وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در این نشست در سخنانی گفت: دوره بحرانی تربیت نیروی متخصص در کشور را پشت سر گذاشتهایم. وی با بیان اینکه ماموریت دانشگاهها را میتوان در سه زمینه تعریف کرد، گفت: از جمله این زمینهها تربیت نیروی انسانی متخصص، تولید دانش و فناوری است. وی با بیان اینکه دانشگاهها بنا بر سوابق خود باید فعالیتهایش را سازماندهی و برنامه ریزی کنند، اظهار کرد: جهش بزرگی در زمینه تولید علم و پژوهش رخ داده است و زیرساختهای خوبی در زمینه تحقیقات در دانشگاهها ایجاد شده است. به گفته معاون فناوری وزارت علوم، با توجه به اینکه در دانشگاههای پیشرو دنیا مانند دانشگاه هاروارد شاهد اتصال نتایج تحقیقات دانشگاهها با نیاز جامعه و تولید ثروت هستیم؛ در حال حاضر شاید زمان آن رسیده باشد که بخشی از دانشگاههای کشور بحث تولید فناوری را به صورت جدی پیگیری کند. وی در ادامه اظهار کرد: برای ارتباط بین دانشگاه و صنعت و تاثیرگذاری آن در جامعه باید راهکارهایی توسط صنعت، وزارت علوم و دانشگاهها اتخاذ شود که در زمینه صنعت، ایجاد مراکز تحقیقات و توسعه از جمله این اقدامات است. دکتر جهانگیریان نیز با بیان اینکه اگر دانشگاهها بخواهند وارد بحثهای تجاری سازی تحقیقات شوند نیازمند مقدماتی هستند، گفت: بحث ایجاد معاونت فکری از جمله این مقدمات است چرا که بسیاری از دانشگاههای ما با مشکلات مالکیت فکری روبرو هستند، بنابراین ضوابط و آییننامهای باید وجود داشته باشد تا این مالکیت فکری ساماندهی شود. وی ادامه داد: ضوابط حاکم بر مالکیت فکری در دانشگاهها مورد بررسی قرار گرفته و در این رابطه از متخصصان حقوقی دعوت به عمل آمده و همچنین پیشنویسی نیز تهیه شده است. معاون وزیر علوم با بیان اینکه علاوه بر بحث آموزش در دانشگاهها، بحث جدید دیگری همچون تولید علم و فناوری مطرح میشود، گفت: اینکه فارغ التحصیلان دانشگاهی چه نقشی در جامعه داشته باشند از همان بحثهای فناوری به شمار میرود، دانشگاهها میتوانند بر اساس ساختار و موقعیت خود تغییراتی داده و در حوزه فناوری اقداماتی انجام دهند در این راستا دانشگاههایی بودند که مجوز تاسیس پارک فناوری را گرفته و به طور جدی وارد این حوزه شدهاند. وی درباره دفاتر ارتباط با صنعت نیز اظهار کرد: پارکهای فناوری میتواند نمونهای از نهادهایی باشد که وظیفه بحث تجاری سازی را بر عهده دارند، دانشگاههای ارومیه، همدان، امیرکبیر، شریف، اهواز، کاشان و قم از جمله دانشگاههایی هستند که مجوز تاسیس مراکز رشد را دارند. وی با بیان اینکه بحث بازاریابی در دو بعد داخلی و بین المللی در حال پیگیری میباشد گفت: در بعد داخلی بند و تبصره 9 که در بودجه تصویب شده است و ماده 48 برنامه پنج ساله چهارم نیز دولت را ملزم میکند که در قراردادهای بینالمللی طرفهای خارجی بخشی از پروژه خود را در داخل کشور انجام دهند.
اعمال 20 درصدی معدل لیسانس در آزمون کارشناسی ارشد
برگزاری آزمون کارشناسی ارشد در بین دو ترم دکتر پورعباس رییس سازمان سنجش آموزش کشور نیز در این نشست اعلام کرد: در آزمون کارشناسی ارشد سال 78 مقرر شده است که 20 درصد معدل کارشناسی تراز و سپس اعمال شود. وی با ارایه گزارشی از فعالیتهای سازمان سنجش و آزمون سراسری گفت: آزمون سراسری سال گذشته سیاست بومی گزینی را در پیش گرفت. وی افزود: تاثیر 15 درصدی معدل برای دیپلمههای سال 85 نیز از دیگر اقدامات انجام گرفته در آزمون سراسری به شمار میرود. وی با اشاره به الکترونیکی کردن ثبتنام، انتخاب رشته و اعلام نتایج آزمونها، گفت: از مهمترین اهداف این اقدام بهره گیری از تکنولوژیهای نوین، ارائه سریع و دقیق اطلاعات به داوطلبان، کاهش هزینههای زمان و مسافرت درون و برون شهری داوطلبان و همچنین گسترش فرهنگ استفاده از سیستمهای الکترونیکی و اینترنتی است، در این راستا سال گذشته به حدود 7 میلیون نفر سرویس اینترنتی ارائه شد. به گفته دکتر پورعباس، کارنامه داوطلبان آزمون سراسری همزمان با اعلام نتایج روی سایت قرار گرفت و همچنین برای انتخاب رشته حدود 15 روز زمان در نظر گرفته شد، در حالی که در گذشته این زمان حدود 3 یا 4 روز بود. رییس سازمان سنجش در ادامه با ارائه گزارشی ازنحوه گزینش دانشجو در دوره کارشناسی ارشد اظهار کرد: سال گذشته طرح «آ.ت.ت» حذف و به جای آن 20 درصد معدل در پذیرش دانشجو در نظر گرفته شد. وی با بیان اینکه امسال 27 هزار نفر پذیرش دانشجو در مقطع کارشناسی ارشد داشتیم گفت: میزان درصد قبولیها به ترتیب در رشتههای علوم پایه، فنی و مهندسی و کشاورزی بیشتر بود. وی در خصوص دلایل تغییر زمان آزمون کارشناسی ارشد از اسفند به بهمن، به متقارن شدن زمان برگزاری آزمون با انتخابات اشاره کرد و در عین حال افزود: با بحثهای مفصلی که با دانشگاهها انجام گرفت، موافقت شد که آزمون بین دو ترم برگزار شود و در این راستا دانشگاهها تقویم آموزشیشان تا پنجم بهمن ماه بسته میشود. وی همچنین گفت: منشاء اعتراضات در خصوص تغییر زمان آزمون کلاسهای کنکور هستند، البته برخی مسئولین دانشگاهها نیز نسبت به تلاقی امتحان کارشناسی ارشد با امتحانات پایان ترم انتقاد داشتند که در این راستا از مسئولین خواسته میشود که تقویم آموزشی خود را در اسرع وقت به سازمان سنجش ارائه دهند تا در صورت لزوم هماهنگیهای لازم انجام گیرد. به گزارش ایسنا، رییس سازمان سنجش در بخش دیگری از سنخنانش با اشاره به نمره عملکرد وزارت علوم و جایگاه آن در بین وزارتخانههای کشور، اظهار کرد: در سال 83 رتبه وزارت علوم 46 از 49 بود و در سال 84 از سوی وزیر علوم گزارشی ارائه شد که در این میان در این سال در رتبه بندی قرار نگرفتیم و در سال 85 در حوزههای ستادی و دانشگاهی فعالیتهایی انجام گرفت که گزارش آن در دست رییس جمهور است. وی افزود: در سال گذشته از مجموع 1000 امتیاز، وزارت علوم توانست 845 امتیاز در زمینه تجهیزات رفاهی، بودجه، فناوری دانش آموختگان و ... کسب کند.
شمار مستندات علمی نمایه شده ایران در ISI به هشت هزار عنوان رسید
110 طرح پژوهشی به معاونت علمی رییسجمهور ارسال شد
دکتر منصور کبگانیان معاون پژوهشی وزیر علوم، تحقیقات و فنآوری نیز در این نشست مجموعه مستندات علمی ایران در ISI را در سال گذشته نزدیک به هفت هزار عنوان بیان کرد و گفت: شمار مستندات علمی نمایه شده ایران از سال 2006 تا 2007 به هشت هزار عنوان رسیده است.
وی با اشاره به سه فاز فراخوان طرحهای کلان و ملی پژوهشی جهت ارسال به ریاست جمهوری گفت: فاز اول مربوط به تعداد 60 پروژه کلان در قالب بند د ماده 45 مجموعا به ارزش 220 میلیارد که دهم مهرماه به معاونت علمی و فنآوری ریاست جمهوری ارسال شد و فاز دوم مربوط به تعداد 50 پروژه کلان مجموعا به ارزش 350 میلیارد ریال است که 22 آبان به معاونت علمی و فنآوری ریاست جمهوری ارسال شد و همچنین فاز سوم مربوط به فراخوان وسیع و گسترده با مهلت ارسال تا تاریخ هفتم آذرماه است.
کبگانیان با اذعان به این که در فهرست 500 دانشگاه برتر جهان نام هیچ دانشگاهی از ایران وجود ندارد علت این امر را نه عدم توانایی دانشگاههای کشور که ضعف در اطلاع تواناییهای علمی دانشگاههای کشور عنوان کرد.
معاون پژوهشی وزیر علوم در خصوص فرایند رتبه بندی دانشگاههای جهان اسلام گفت: در این راستا ابتدا به جمع آوری این اطلاعات از دانشگاهها پرداخته میشود سپس بررسی صحت اطلاعات، انجام رتبه بندی آزمایشی در ایران و ارسال اطلاعات و مستندات است.
وی معیارهای ارزیابی رتبه بندی دانشگاهها را 50 درصد در بحث پژوهش، 35 درصد در بحث آموزشی 7 درصد در بخش وجهه بین المللی، سه درصد در خصوص امکانات و پنج درصد معیارهای اجتماعی اقتصادی عنوان کرد.
کبگانیان تصریح کرد: معیارهای ارزیابی پژوهشی شامل کیفیت پژوهش با 15 درصد، کارایی پژوهش با 15 درصد، حجم پژوهش با 8 درصد، نرخ رشد کیفیت پژوهش با 5 درصد، نرخ رشد کارایی پژوهش با 5 درصد و جوایز با 2 درصد است.
وی همچنین از جمله معیارهای آموزشی را اعضای هیات علمی دارای جایزه و نسبت اعضای هیات علمی اداری دارای مدرک به کل اعضای هیات علمی بیان کرد و در خصوص معیارهای وجهه بین المللی گفت: از جمله این معیارها نسبت اعضای هیات علمی به دانشجو، نسبت اعضای بین المللی به کل اعضای هیات علمی و نسبت دانشجویان بین المللی به کل اعضای دانشجویان است و همچنین از جمله معیارهای امکانات شامل تعداد مراکز رشد، برنامههای کارآفرینی و ارتباط با صنعت میباشد.
کبگانیان گفت: از جمله فعالیتهای نمادین در هفته پژوهش شامل برگزاری تورهای علمی برای دانشجویان و دانش آموزان و نواختن زنگ پژوهش در مدارس است. انتهای پیام کد خبر: 8608-16457 |