KNToosi.in - همکلاســــی

وبلاگ گروهی دانشجویان ِ دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی

KNToosi.in - همکلاســــی

وبلاگ گروهی دانشجویان ِ دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی

منوریل؛ زیان های گسترده برای یک شعار

منوریل؛ زیان های گسترده برای یک شعار


تابناک:با افشا شدن جزییات دیگری از قرارداد اجرای خط دوم مونوریل در تهران، زیان‌های سنگین این قرارداد برای کشور مشخص شد.... بنا بر این قرارداد، کنسرسیومی متشکل از سه شرکت آلمانی خطی به طول 39 کیلومتر به موازات اتوبان همت و رسالت در تهران اجرا کنند، در حالی که هیچ یک از این شرکت‌ها سازنده مونوریل نیستند!شرکت اصلی طرف قرارداد که تاکنون تنها به نمونه‌سازی واگن‌ها و تست آنها می‌پرداخته، قراردادی به مبلغ دو میلیون دلار (بیش از دو برابر قیمت شرکت‌های مشابه) برای فروش هر واگن با ایران بسته است و قصد دارد با برداشتن ده‌ها میلیون دلار حق دلالی، ساخت این واگن‌ها را به دیگر شرکت‌ها واگذار کند.همچنین در حالی که جزییات مسیر و نقشه‌های فاز 1 این پروژه تهیه نشده، ستاد تبصره 13 قصد دارد پس از گرفتن رأی اعتماد رئیس این ستاد از مجلس برای وزارت صنایع، قرارداد ساخت واگن‌ها را وارد مرحله اجرایی کند. این در حالی است که خط اول مونوریل پس از گذشت چهار سال همچنان نیمه‌کاره رها شده است و تعدادی واگن دسته دوم که از مالزی خریداری و وارد شد، به رغم پرداخت میلیاردها تومان برای آنها، بدون استفاده رها شده است.دلال‌های آلمانی که وعده داده‌اند این پروژه را سه ساله به پایان برسانند، در حالی برای دریافت پانصد میلیارد تومان جهت ساخت واگن‌ها پافشاری می‌کنند که اجرای این طرح در این مدت امکان‌پذیر نبوده و حتی در شهر «شانگهای» چین که رکورددار احداث پروژه‌های حمل‌ونقل در جهان است، احداث مونوریلی کوتاه‌تر از مونوریل تهران، حدود هفت سال طول کشیده است.گفته می‌شود برخی از دلالان بدنام اروپایی می‌خواهند با سوءاستفاده از عجله مقامات دولتی ایرانی، پس از دریافت پول از ایران، به بهانه قطعنامه‌های شورای امنیت و تحریم سازمان ملل، از ساخت و تحویل مونوریل خودداری کرده و به همین خاطر، از ارایه تضمین‌های متعارف به طرف ایرانی خودداری می‌کنند.با آگاهی مسئولان مربوطه از چنین جریانات پشت پرده‌ای، به نظر می‌رسد صرف بیش از 0014 میلیارد تومان پول برای این پروژه ضربه سنگینی به منافع ملی وارد کنند و در صورتی که مسئولان دولتی به احداث مونوریل اصرار دارند، می‌توانند با توافق با شورای شهر تهران، پروژه نیمه کاره خط اول مونوریل را که پس از گذشت چهار سال و صرف بیست میلیارد تومان، تنها حدود 5 درصد و در حد احداث تعدادی ستون و حفر گودال ایستگاه پیشرفت داشته، تکمیل کنند.

   پایان خبر

 
نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد