محتشمیپور: مصباحیزدی قائل به اسلامیت بدون جمهوریت است
ایسنا: عضو شورای مرکزی مجمع روحانیون مبارز گفت: تاکید امامخمینی(ره) بر جمهوری اسلامی بوده است؛ چرا که اسلام به مردم و رای آنها شخصیت و قدرت میدهد. سیدعلیاکبر محتشمیپور در افتتاحیه اجلاس دبیران سازمان اسلامی دانشجویان ایران (سادا) که در سالن اجتماعات دانشکده حقوق دانشگاه آزاد مشهد برگزار شد، افزود: جمهوریت، اسلامیت، مردمسالاری دینی و دموکراسی، کلیدواژههای نظام جمهوری اسلامی هستند که قابل بررسی و گفتوگو میباشند.
وی تصریح کرد: قوانین موضوعه محور حاکمیت مردم در نظام دموکراسی و جمهوریت است. وی با اشاره به سخن امام (ره) مبنی بر اینکه <اختلاف بینش در خصوص ترکیب جمهوریت و اسلامیت وجود دارد>، گفت:البته این اختلافات به آرای صاحبان دیدگاهها و نظریهها بستگی دارد و امکان دارد در بسیاری از این دیدگاهها هیچ تشابهی وجود نداشته باشد. وی به پنج نظریه متفاوت درباره جمهوریت نظام جمهوری اسلامی اشاره کرد و افزود: رابطه صفت و موصوفی جمهوری اسلامی اولین نظریه است، بدین معنا که ملاک در این نظام رای مردم است که از ابتدا تا انتها تعیینکننده بوده است؛ از دید این نظریه، رفراندوم 12 فروردین و سپس قانون اساسی بر اساس رای مردم است، بنابراین خمیرمایه این نظام جمهوریت است.عضو شورای مرکزی مجمع روحانیون مبارز ادامه داد: به دلیل اینکه مردم ایران قریب به اتفاق مسلمان هستند، جمهوریت موصوف به صفت اسلامیت است؛ بنابراین در این نظریه، اولویت با جمهوریت نظام است. وی رابطه ظرف و مظروفی جمهوری اسلامی را دومین نظریه برشمرد و افزود: بدین معنا که محتوای جمهوریت، اسلامیت است،جمهوریت قالب و پوسته نظام اسلامی است و در ظرف جمهوریت، اصالت با اسلامیت است که البته از این دیدگاه بهترین ظرف برای اسلامیت، جمهوریت است که میتواند محتوا را از هر حیث حفظ کند. وی تصریح کرد: در این دیدگاه کسانیکه به اسلامیت معتقد هستند، باید حرمت ظرف یعنی جمهوریت را حفظ کنند. محتشمیپور با اشاره به نظریه سوم و چهارم اظهار داشت: این دو نظریه قائل به تضاد غیرقابل انکار بین این دو مقوله هستند و میگویند جمهوریت و اسلامیت با هم تضاد دارند. وی با بیان اینکه عدهای قائل به جمهوریت منهای اسلامیت هستند، گفت: آنها که با این دیدگاه در داخل کشور حضور دارند، رودربایستی دارند و شروع به توجیهکردن جمهوریت میکنند و اسلامیت را به فراموشی میسپارند وآنها که در خارج هستند، مطرح میکنند که اسلام متعلق به 1400 سال پیش است و به درد جامعه امروز نمیخورد. محتشمیپور با بیان اینکه <عدهای دیگر قائل به اسلامیت بدون جمهوریت هستند>، گفت: بسیاری از آنها در داخل کشور میگویند اسلامیت اصل و جمهوریت فرع است. به عنوان نمونه آقای مصباح یزدی به چنین اعتقادی قائل است و مطرح میکند اگر امام(ره) میگفت جمهوری اسلامی، اقتضای آن زمان بوده است، اما در اصل خلافت و حاکمیت اسلامی است و اگر ایشان چنین حرفی را میزند هیچ مشکلی احساس نمیکند. وی با اشاره به نظریه سوم جمهوری اسلامی گفت: قائلین به نظریه سوم یک حکومت به اصطلاح شبهلائیک در ایران را دنبال میکنند یعنی حکومتی منهای دین و اسلام را قبول دارند. عضو شورای مرکزی مجمع روحانیون مبارز ادامه داد: قائلین به نظریه چهارم هم یک حکومت خلافتی در ایران را دنبال میکنند و اعتقاد دارند که جمهوریت و مردم هیچ نقشی ندارند و در اصل خلافت اسلامی مد نظر است. محتشمیپور ترکیب جمهوری اسلامی را نظریه پنجم برشمرد و افزود: در این نظریه هر دو هموزن یکدیگر در شکل دادن به نظام جامعه و بدون داشتن اولویت و محوریت یکی به دیگری مطرح است. محتشمیپور ادامه داد: راه نجات نه در جمهوریت صرف و نه در اسلامیت صرف است؛ چرا که 1400 سال اسلام در این کشور بوده است، اما آن قرائت از این اسلام نتوانست مردم را از زیر یوغ استعمار داخلی و خارجی نجات دهد. عضو شورای مرکزی مجمع روحانیون مبارز با بیان اینکه <در برخی کشورها رای مردم بدون دین اسلام لحاظ میشود و به این دلیل که اسلامی وجود ندارد، بنابراین پشتوانه اسلامی نیز وجود ندارد>، گفت: پشتوانه قدرت، اسلام است که به مردم و رای آنها، شخصیت و قدرت میدهد. وی با اشاره به دیدار نمایندگان واتیکان با امام (ره) در قم گفت: نماینده واتیکان خطاب به ایشان خواستار آزادی جاسوسان لانه جاسوسی آمریکا شد که امام (ره) میگویند: <مگر من میتوانم یک نظری را به مردم تحمیل نمایم.> محتشمیپور در ادامه در پاسخ به سوالی درباره آنچه به اجماع نرسیدن اصلاحطلبان خوانده شد، گفت: علت این امر این است که اصلاح طلبان قائل به قیم نیستند و هر کدام قائل به نظریه و استقلال خاصی هستند و تبعیت از یکدیگر را جایز نمیدانند. وی افزود: هر حزب برای خود اصول و تفکر خاصی دارد، منتها به نظر میرسد رفتهرفته تا انتخابات، آنها مصالح ائتلاف در برابر مصالح حزبی و گروهی را ترجیح دهند و نقاط مشترک خود را تقویت کنند و به نظریه واحد برسند. وی در پاسخ به این سوال که شما که دم از تشکل میزنید، چرا به آنبهایی نمیدهید؟ گفت: من در حکومت نیستم و البته زمانی در زمان میرحسین موسوی، وزیر کشور بودم و اولین پایهگذار تثبیت احزاب ؛ زمانی بود که ما در وزارت کشور بودیم و قانون احزاب را پیاده کردیم.